‘We hebben nog steeds mannenkleding hoor, maar we positioneren ons nu meer als winkel voor vrouwen streetwear.’ Lot van de Laar is assistent bedrijfsleider van Funkie Women, voorheen Funkie House. Deze kledingwinkel richt zich op streetwear en is al meer dan 20 jaar te vinden in de Schoolstraat 35.

‘Wij merkten dat er na zoveel jaar vernieuwing nodig was in de zaak. Den Haag heeft veel skateshops, dus om je te onderscheiden hebben we gekozen om ons meer op vrouwen te richten. Dat er ook mannenshirts tussen hangen, dat is alleen maar leuk. Wie zegt dat iets per se voor een man of vrouw moet zijn? Een blouse kan iedereen aan! Wij hebben er in ieder geval voor gekozen om ons meer te richten op vrouwen, maar de man niet te vergeten. Veel klanten vinden het fijn! Kleding is kleding en je moet dragen wat je prettig vindt. Streetwear is sowieso al meer genderneutraal, maar om ons meer te richten op vrouwen is het voor klanten duidelijk waarvoor ze de winkel in komen. Deze focus geeft meer duidelijkheid.

Winkelen als beleving bestaat al langer, zeker door de komst van online winkelen. Door corona is dit nog belangrijker geworden. Klanten willen toch iets meer dan alleen shoppen, het moet een uitje zijn. Het is dus nog belangrijker geworden om je te onderscheiden, een marktimago te creëren. Het moet voor de klant interessant zijn om binnen te komen… of dat nou komt door de gastvrijheid of de informatie die je over je product geeft, dat maakt volgens mij niet uit. Als er maar meer te beleven is. Wij doen dat door de klanten goed te informeren over de producten, ons te focussen op duurzame materialen en door de uitstraling van de winkel.

Onze huisstijl is hetzelfde gebleven, alleen hebben we gekozen voor ander kleurgebruik. Om een extra beleving toe te voegen aan onze winkel is hier nu een expositie. Uit het Gareel is een organisatie die locaties zoekt voor beginnende kunstenaars om hun werk te tonen en verkopen. Wij hebben hier werk hangen van Glitterstudio uit de Boekhorststraat. Zij hebben werk gemaakt rond het thema ‘femininity’ en onderzoeken wat het vrouw zijn nou precies is. Het onderwerp sluit helemaal aan bij de Funkie Women! Hun werk is hier 3 maanden te zien, dan hebben we nog een eindsale, dat wordt ook een beleving!'