Maarten HinloopenStartende ondernemers die meedoen met de Retail Kickstart wedstrijd krijgen de kans veel kennis op te doen en te ondernemen op een A-locatie in het centrum van Den Haag. Ze mogen als Haagse Helden aan de slag bij Collectiv. By Swan in de Schoolstraat. Ook krijgen ze gedurende het hele jaar begeleiding, waardoor ze een echte kickstart maken om hun eigen onderneming te doen slagen. De vier winnaars worden gekozen door onze vakjury. Maar waar gaan zij op letten, welke visie moet een winnaar volgens hun hebben en is het belangrijk dat ze al overal kaas van hebben gegeten? We vragen het aan Maarten Hinloopen, een van de eigenaren van de Grote Markt en jurylid.

Als ondernemer op de Grote Markt kent Maarten de Schoolstraat, waar Haagse Helden by Collectiv. zit, als geen ander. Het project moedigt hij dan ook aan.

De sfeer en de doelgroep van een conceptstore als Collectiv. passen goed bij de Grote Markt. Het is eigenlijk een overdekte markthal voor startende ondernemers. Die filosofie sluit naadloos aan bij de Grote Markt.

De Retail Kickstart biedt startende ondernemers een unieke kans.

Perfect voor mensen met goede ideeën, maar voor wie de stap om een volledig eigen onderneming, winkel of bedrijf te beginnen nog misschien wat veel is. Zij kunnen nu op gang geholpen worden met een financieel aantrekkelijke propositie in de binnenstad. Ze krijgen de aanloop, zonder de daarbij behorende kosten. Ik vind het een heel goed verhaal

Waar wordt op gelet bij de beoordeling?

Ik kom zelf uit de horeca, niet de retail, maar ik denk dat het veel raakvlakken heeft. Ik ga vooral kijken naar de economische levensvatbaarheid. Is er goed over de financiën nagedacht? Zit het goed in elkaar? Bestaat dit over een jaar nog? Maar de basis is toch de ondernemerszin. Misschien een vaag begrip, maar ben je een ondernemer? Kan je met tegenslag omgaan, weet je hoe het is om te sparen voor als het minder gaat en heb je daar een duidelijk idee over? Dat zijn wel vragen die ik ga stellen. Is het niet alleen maar luchtfietserij en dromerij, maar hebben ze ook een concreet verhaal? Er kan een mooi product zijn, maar je moet ook echt onderzoeken of er een markt voor is. Het product staat centraal, het moet goed zijn en geen weggooirommel. Daar hoort ook een eerlijk verhaal bij, geen leeg marketingverhaal.

De doelgroep is helder. “Dit is niet voor mensen die bij de Primark winkelen, ik denk namelijk dat dat je tegenpool is. Die trekken de schappen leeg en het interesseert hen niet waar alles vandaan komt. Dat is ook een hele grote doelgroep, maar ik denk dat dat niet de mensen zijn die je aan wilt trekken, of die je hier naar binnen krijgt. Mensen willen graag het verhaal weten van de ondernemer. En terecht. Je merkt dat daar positief op gereageerd wordt. Bij de Grote Markt weten we waar al het voedsel dat je op je bord krijgt vandaan komt.”

De juryleden kiezen de uiteindelijke winnaars naar aanleiding van hun pitch. Wat verwacht Maarten hier te horen?

De motivatie. Waarom wil je het? Als het alleen maar over geld gaat, vind ik dat lastig. Het moet een combinatie zijn van gedrevenheid en een goed financieel verhaal. Ik wil niet alleen maar mensen hebben die een prachtig verhaal hebben, maar helemaal niet hebben nagedacht over de financiële consequenties.

Helaas is er maar plek voor vier Haagse Helden. Heeft Maarten nog tips voor alle andere startende ondernemers?

Gewoon blijven proberen. Als je echt gelooft in je product, ga ermee door. Maar praat er ook over met andere mensen. Spiegel je idee. Sommige mensen willen geen kritiek horen, maar dat is wel echt belangrijk. Ga na of je idee overeenkomt met wat andere mensen ervan vinden. Het is natuurlijk ook een gokspelletje. Gewoon de volgende keer weer proberen. Ik zou het niet opgeven in ieder geval.

Durf jij het aan?

Je kunt je tot 21 januari opgeven via www.haagsretailpunt.nl/haagsehelden