De MarketingBoost is een methode om winkelgebieden te helpen hun marketingactiviteiten naar een hoger niveau te tillen.
Met de in Den Haag ontwikkelde nieuwe methode krijgt een winkelgebied hulp bij het opzetten van een praktisch en uitvoerbaar plan voor events, communicatie en promotie om de straat beter op de kaart te zetten. Stapsgewijs komt de winkelstraat van een heldere positionering tot frisse ideeën voor nieuwe events. Onder begeleiding van marketingexperts die de stad op hun duimpje kennen worden verschillende sessies georganiseerd; zowel in kleine groepjes met het bestuur, als ook met zoveel mogelijk ondernemers uit de straat ga je brainstormen. Je versterkt wat goed loopt en stopt met activiteiten die niet passen bij je klanten. Gedurende het traject krijg je praktische marketing tips en tricks mee; van namen van handige partijen in de stad, tot do’s en don’ts op social media.
De MarketingBoost bestaat uit 6 stappen:
1.Analyse
Wat is je startpunt?
We staan stil bij welke plannen en ideeën er al liggen, welke kennis er al is over je gebied. Wat is de structuur van het bestuur, welke acties en evenementen zijn al gepland en met welke andere zaken moeten we rekening houden?
2. Intake
Welke marketing behoefte is er?
Wat zijn de grootste uitdagingen op het gebied van marketing en communicatie? Is de positionering en branding van het gebied helder? Zijn er voldoende inspirerende ideeën voor evenementen en acties? Is er al een marketing jaarkalender? Is er budget beschikbaar voor marketing activiteiten? Is de onderlinge samenwerking op orde? Is er voldoende draagvlak voor het uitvoeren van de activiteiten? Zijn de website en social mediakanalen ingericht en op orde?
3. Positionering
Hulp bij Positionering
Als er geen duidelijke positionering is; staan we hier uitgebreider bij stil. In een aparte sessie maken we helder: waar staat het winkelgebied voor? Wat maakt de straat uniek en wie zijn de belangrijkste klanten? Op welke punten ben je onderscheidend ten opzichte van andere straten in de buurt? En hoe vertaal je dit door in je evenementen, acties en communicatie? De uitkomst van deze stap is een visuele presentatie en een Brand Story over je gebied.
4. Brainstormsessies
Doormiddel van de Deepdive methode worden gerichte brainstormsessie gehouden met zoveel mogelijk ondernemers uit het gebied. Op deze manier komen we eerst van zoveel mogelijk gekke, creatieve, frisse ideeën uiteindelijk tot concrete, toepasbare ideeën voor evenementen, marketing-acties en communicatiemiddelen. Naast nieuwe ideeën is een bijkomend voordeel dat er meer onderling begrip tussen de winkeliers ontstaat en er meer draagvlak is voor aankomende evenementen.
5. Marketing kalender
Met de aangescherpte positionering en nieuwe ideeën die passen bij de doelgroep kan een marketing kalender worden gemaakt met daarin de gekozen evenementen, acties en promoties die de komende tijd gaan lopen.
6. Marketing coaching
Gedurende een half jaar wordt het winkelgebied nog regelmatig gecoached op marketingvlak. Dit kan heel praktisch zijn; van het uitwisselen van namen van evenementen bureaus of perscontacten, maar ook gaan over het bijstellen van de positionering of inspelen op andere doelgroepen. Ook krijg je gedurende het traject regelmatig marketing tips&tricks mee.
Wil je meer weten over de MarketingBoost? Of heb jij marketing-gerelateerde vragen over je winkelstraat? Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Lees meer op het blog: Marketing Boost brengt winkelstraten in beweging