Tijdens de MarketingBoost voor winkelgebieden zijn er al heel wat tips en tricks verzameld die voor veel winkelgebieden relevant zijn. Ook als je niet deelneemt aan de marketingboost kun je hier zeker wat aan hebben!

Alvast wat Marketing TIPS & TRICKS voor je winkelgebied:

  • Maak een marketing-kalender; een jaaroverzicht op een A4-tje; met daarop de evenementen, markten, acties, koopavonden, belangrijke PR-momenten etc. ⟶ Dit is handig voor de financiële planning, en om je mede-ondernemers te informeren & activeren. (Zo voorkom je verrassingen en negatieve reacties).
  • Houd je DOELGROEP altijd in je achterhoofd; organiseer geen fantastische evenementen voor een doelgroep die eigenlijk niet bij je koopt… en spreek in de taal & beelden die passen bij je doelgroep.
  • Maak keuzes! Beter 4 zeer goed, dan 20 matig. Minder is meer. Zowel voor de kwaliteit van je evenement (je kunt het geld maar 1x uitgeven), als ook voor de bereidwilligheid van de ondernemers om mee te doen, maar ook voor je klanten; (die willen niet “iedere week” een of andere home-made-markt bezoeken).
  • Vertel wat je doet! Kondig je evenementen en acties goed aan via social media, nieuwsbrieven, instore flyers etc. Nodig lokale pers uit en maak goede foto’s die je naderhand deelt via social media.
  • Reserveer budget voor de communicatie en PR. Zonde als je een supergaaf evenement hebt georganiseerd waar geen mens komt opdagen…
  • Uitbesteden of zelf doen? Als het gebied bepaalde expertise mist; huur / koop het in bij experts. Bijvoorbeeld voor social media, evenement organisatie, copywriters, etc.…
  • Gebruik Facebook en Instagram. Social Media is een snel, relatief goedkoop middel dat absoluut goed werkt! Richt je dus op Facebook en Instagram. Ook voor het aankondigen van events werkt dit goed en kun je mensen proactief uitnodigen.
  • Haak aan en lift mee op bestaande grootschalige evenementen in de buurt of stad. Bijvoorbeeld ShoppingNight, Turn on the Lights, TINK etalage wedstrijd, Feest aan Zee, Volvo Ocean Race, Vlaggetjesdag etc. Maak slim gebruik van de overkoepelende communicatie die groots wordt ingezet. Houd de websites van marketingorganisaties in de stad in de gaten: denhaag.com, shoppingnight.nl, binnenstaddenhaag.com, buitengewoonscheveningen.nl en kijkduin-beachresort.nl
  • Bedenk een inspirerend thema met ruimte voor persoonlijk invulling Bedenk een inspirerend overkoepelend thema dat iedere ondernemer op zijn of haar manier kan inrichten. Bijvoorbeeld een “warme winter-week” met een leuk programma met muziek vuurkorven en lichtjes in de straat , waarbij iedere winkelier zijn etalage inricht in het thema “warme winter week” en inspeelt met een leuke actie passend bij dit thema.

Hoe krijg je ondernemers uit je gebied actief?

  • Kant en klaar pakket: Om ondernemers mee te krijgen in je plannen (in mankracht, inzet en evt. extra financiële bijdrage): maak een zo helder mogelijk 'pakketje' van wat je van ze verwacht en wat je biedt. Deel dit ruim van tevoren met ze.
  • Goede sfeer: Zorg voor een goede onderlinge sfeer. Organiseer regelmatig sociale bijeenkomsten, zodat de ondernemers elkaar beter leren kennen. Kruisbestuivingen kunnen een zeer positieve uitwerking hebben. Maak 1 persoon binnen het bestuur verantwoordelijk voor het regelmatig bezoeken / spreken van de ondernemers in de straat.
  • Look at the bright side: Laat je niet afschrikken door negatieve reacties; in elk gebied zijn tegenwerkers en zeurpieten! Focus je op de mensen die wel willen!
  • Taken verdelen: Zorg dat het bestuur een duidelijke taakverdeling en ownership heeft.
  • Facebookgroep: Een besloten Facebookgroep voor je straat kan zeer nuttig zijn. Zowel voor het delen van praktische oproepen (“wie heeft een ladder te leen”); delen van inbraak of diefstal informatie tot het inspireren met leuke acties.
  • Contact met gemeente: Weet wie je contactpersonen binnen de gemeente zijn. (via het Haags Retailpunt / stadsdeel / wegbeheerder / marketing gebied stichtingen).