Hoe kunnen we de gastvrijheid in de stad verhogen door hospitality centra op openbare plekken in de stad te creëren?
Het programma Smart Shopping heeft als doelstelling om de gastvrijheid in de stad te verhogen door hospitality centra op openbare plekken in de stad te creëren. Zo kent Den Haag een groeiend aantal fietsen en fietsgebruikers in de stad en Gemeente Den Haag stimuleert mensen om vaker gebruik te maken van de fiets. Dit vraagt echter ook de nodige voorzieningen voor zowel rijdende als de geparkeerde fiets. De huidige bewaakte fietsenstallingen worden op dit moment, ondanks een tekort aan stallingsplekken, niet of weinig benut. Smart Shopping ziet kansen om door gastvrijheid en service deze fietsenstallingen aantrekkelijker te maken en beter dienst te laten doen en gaat samen met creatieve ondernemers, studenten, ontwikkelaars en andere betrokken Haagse partijen op zoek naar innovatieve serviceoplossingen.
De doelstelling van de Smart Hospitality Challenge is om onderscheidende serviceconcepten te bedenken voor bezoekers van Den Haag en deze concepten door middel van verschillende bootcampsessies door te ontwikkelen voor een pilot fase. Gisteren ging deze creatieve challenge van start waarbij de eerste innovatieve ideeën geschetst zijn door de geselecteerde groep deelnemers. Na de bootcampsessies worden de concepten op 6 juli gedemonstreerd tijdens de speciale Demo-Day waarna het publiek en Gemeente Den Haag hun voorkeur mogen uit spreken voor het beste concept.
Een hospitality centrum is een fysieke plek in de binnenstad waar bezoekers bediend worden met een combinatie van diensten, bijvoorbeeld met informatie over attracties, toiletten, pinautomaat enzovoorts. Maar het hospitality centrum dat Den Haag wil creëren, bestaat uit meer dan dat. Het is een plek voor onverwachte ontmoetingen, voorzien van innovatieve serviceconcepten, wat zorgt voor een verrasmoment en een onvergetelijke beleving voor bezoekers. Tijdens de zogenaamde ‘bootcampdagen’ buigen de deelnemers zich over de vraag hoe de gastvrijheid in de stad verhoogd kan worden door dit soort hospitality centra op openbare plekken in de stad te creëren. Op woensdag 6 juli worden de concepten gedemonstreerd tijdens de speciale Demo-Day waarna het winnende concept zal worden gekozen
aldus Hester Bunnik, programmamanager van Smart Shopping.