Op 2 en 3 september jl. vormde het WTC The Hague het decor voor de KvK Hackathon.
Het doel van de KvK Hackathon was om binnen 24-uur nieuwe tools met databronnen van onder andere CBS, KvK, Google en anderen te bouwen. Ruim 46 teams gingen aan de slag met het bedenken van innovatieve oplossingen voor uitdagingen op het gebied van Smart Shopping, cyberveiligheid, sierteelt en gezondheid.
Voor Smart Shopping is er tijdens de Hackathon een innovatieve oplossing bedacht voor de online vind- en zichtbaarheid van Haagse winkeliers. Het winnende team Get On richt zich met deze innovatieve tool specifiek op het meten en verbeteren van de online vindbaarheid van winkels. De tool draagt bij aan de bewustwording van winkeliers door hen inzicht te geven in hun eigen online vindbaarheid, de mogelijkheid deze te vergelijken met die van andere winkels in de stad en krijgen zij tips en tricks voor verbeteringen.
Fotograaf: Miranda Vijfvinkel
Bart Jeukendrup, één van de 3 teamleden van Get On: “We zijn trots dat wij als winnaar uit de bus zijn gekomen in de challenge voor Smart Shopping. Met onze tool maken we winkeliers bewust van hun eigen online vind- en zichtbaarheid door middel van een score. Deze score laat zien hoe goed de winkelier het online doet ten opzichte van zijn collega’s in dezelfde omgeving en geven de winkeliers tips en tricks om verbeteringen aan te brengen. Er is een prototype van de tool gebouwd die ook al werkzaam is, dus winkeliers kunnen daar nu al mee aan de slag. Samen met het Haags Retailpunt, Gemeente Den Haag en de KvK gaan we nu nadenken over de volgende stappen en hoe we dit verder kunnen implementeren in de markt.”
Hester Bunnik, programmamanager van Smart Shopping, kijkt positief terug op de Hackathon: “Ik vind het erg inspirerend om te zien met hoeveel creativiteit en energie de deelnemende teams binnen 24 uur bruikbare, innovatieve oplossingen hebben bedacht. De tool van het winnende team Get On helpt Haagse winkeliers bij de verbetering van hun online vindbaarheid en stimuleert hen hier actief mee bezig te zijn. Dit alles draagt bij aan een betere online zichtbaarheid van de stad Den Haag als geheel. Een zeer geslaagde Hackathon wat mij betreft!”