Wanneer je meubelwinkel Fort M, van eigenaren Marc Tielrooij en Michiel Lindhout, binnenstapt, worden al je zintuigen direct geprikkeld. "We wilden het totaal anders aanpakken", vertelt Marc.
"Fort M moet toegankelijk en gezellig zijn. We verkopen kwaliteit, een beleving en bij voorkeur lokale producten." Toen het pand aan de Prinsestraat vrij kwam, was de keuze snel gemaakt. De twee heren komen beide uit de meubelbranche en zijn al sinds hun tienerjaren goede vrienden. Ze besloten een eigen zaak te starten, omdat ze graag verder wilden groeien in hun vakgebied.
Samenwerken met specialisten
"Michiel en ik zijn beide commercieel ingesteld, maar van styling en social media hebben wij minder verstand. Daarom werken we samen met vakmensen die daar gespecialiseerd in zijn." De jonge ondernemers geloven dat je zaken moet uitbesteden die je zelf niet beheerst. "Zo is Fort M ook ontstaan," zegt Marc. "Samen met Studio Kustlijn hebben we de identiteit van Fort M ontwikkeld, vervolgens de collectie bepaald en tot slot de winkel ontworpen."
Terug naar de ambacht
Een bijzonder gedeelte in de meubelzaak is de grote materialenwand. "Dat is het verlengstuk van de winkel. In een pand van 250m2 kun je niet 30 banken kwijt. Met onze materialenwand willen we graag teruggrijpen naar de ambacht. Je moet het product kunnen zien, voelen en ruiken. Alles wat aan de wand te zien is hebben we speciaal laten ontwikkelen. Denk aan een grote lap stof die je riant over een bank kunt draperen. Zo krijgt de consument een veel beter beeld van de bank in die kleur en kan zij beter inschatten of zij de bank wel echt in het oranje wilt bestellen".
Crosschannel
Het duo gelooft in de combinatie van offline en online. "Voor ons is er eigenlijk geen verschil meer, wij zien dat niet los van elkaar. Men kan online bij ons kopen, maar ook langskomen in de winkel. Een bezoek aan Fort M, zowel online als offline, moet goed voelen en vooral ontspannen en ongedwongen zijn. In de winkel schenken we onze eigen Fort M koffie en in het weekend hebben we vaak gebak. Het moet gezellig zijn om bij ons langs te komen."
Duurzaam ondernemen
De ondernemers vinden onderwerpen als duurzaamheid, het milieu en transparantie erg belangrijk. "Onze bezorgbus is bijvoorbeeld 100% elektrisch en we beoordelen onze leveranciers ook op de punten die wij belangrijk vinden. Veel komt uit Europa, maar meubels die in Nederland gemaakt zijn vinden we nog leuker. Gewoon een beetje terug naar de Hollandse ambacht. Dat scheelt bovendien weer een hoop CO2 uitstoot." In Fort M vind je populaire merken als ferm LIVING, Studio Henk, Menu en aan de muur hangen artworks van Haagse kunstenaressen.
Toekomstvisie
Ambities voor de toekomst zijn er. Marc vertelt dat hij het als de taak van de ondernemer ziet om samenwerkingen aan te gaan met andere ondernemers en de gemeente. "Ik houd de klimaatdoelstellingen van de gemeente in mijn achterhoofd en hoop dat we samen duurzamer kunnen gaan ondernemen. Zodat we samen gaan bouwen aan een nóg mooier Den Haag."
Ook benieuwd naar deze nieuwe parel in de Prinsestraat (4-A)? Loop dan zeker een keer langs of neem een kijkje op de website, www.fortm.nl.