Dat social media en online marketing belangrijk zijn is niets nieuws, maar hoe kan je dit goed inzetten? Hoe krijg je meer bezoekers in je winkel? Joke van Sprinkel en Hop is hier al geruime tijd specialist in. Haar winkel met unieke vintage interieur artikelen aan de Weimarstraat is populair en wordt door media als Instagram alleen maar populairder.
Het komt regelmatig voor dat ik iets op Instagram plaats en het al verkocht is voordat de winkel open is.
Met haar achtergrond in de e-commerce zag Joke de opkomst van webshops en het belang om online met offline te combineren. Ze weet wat haar klanten willen zien en speelt hier goed op in. Tijdens haar zoektochten naar ‘nieuwe’ vintage-schatten wordt de klant via Insta stories meegenomen. ‘Zal ik dit meenemen?’ wordt er gevraagd bij beelden van een mooie tafel, vaas of stoel. Haar Instagram pagina (www.instagram.com/sprinkelhop) staat vol met prachtige foto’s van de winkel met daarbij alle prijzen van de producten in de foto.
Ik wil vooral open en transparant zijn. Ik denk echt vanuit de consument. Wat willen die zien? Nieuwe producten, de mensen die er werken, afmetingen bij dressoirs/grotere producten, maar vooral ook prijzen!
Je komt zo vaak berichten tegen waarbij je tien keer door moet klikken voordat je weet wat iets kost. Ik wil het zo laagdrempelig, makkelijk en transparant mogelijk maken voor mijn klanten.
“Ik ben wel heel bewust bezig met Instagram, maar ik wil ook dat het vooral persoonlijk is. Ik vind het ook leuk om een nieuwe story te maken als de winkel net open is of als ik op pad ben om spullen te kopen. Als ik in de winkel sta heb ik alle tijd voor de klanten, maar je hebt ook veel tijd om dingen zoals social media op te pakken.”
Bewijs van het succes is al snel te zien. Er wordt met regelmaat een Instagram story geplaatst van een nieuw item uit de winkel. De story erna? Een klant die het product heeft meegenomen. Zo snel gaat het met enige regelmaat.
Reserveren doe ik niet meer, dat liep volledig uit de hand.
Als je dat te makkelijk maakt, dan gaan mensen ook te makkelijk afspraken maken die ze niet nakomen. Tegenwoordig stuur ik een tikkie als mensen het heel graag willen. Dan kunnen ze het daarna komen ophalen als ik open ben. Zo zijn er geregeld producten verkocht nog voordat de winkel open is.
Wij vinden het een inspirerend verhaal van Joke en een mooi voorbeeld hoe online verrichtingen ervoor kunnen zorgen dat er ook offline meer klanten in de winkel komen. Zet jij met jouw onderneming al voldoende in op online?