“We zijn meer dan een drakendans met Chinees nieuwjaar,” dat zegt Amar Rambali, de secretaris van de onlangs opgerichte BIZ Chinatown Den Haag.
“We heten weliswaar Chinatown maar het leuke is dat de bedrijven én bezoekers hier heel divers zijn. In het gebied hebben we onder andere Markokkaanse, Japanse, Chinese, Turkse, Hindoestaanse en Nederlandse ondernemers. Eigenlijk een afspiegeling van Den Haag. En ik zie in mijn eigen winkel dat mijn klantenbestand ook steeds breder wordt. Ik verkoop nu zelfs ook make-up voor de witte huid!” Naast secretaris van de BIZ is Amar eigenaar van de Afro Indian Market, een soort ‘superwinkel’ met haarproducten, pruiken, haarstukken, cosmetica, spirituele producten, etenswaren uit het Caribisch gebied en nog veel meer.
De winkel is in 1989 door zijn vader gestart, tien jaar later begon Amar er zelf in mee te werken en nog iets later betrok hij de panden links en rechts erbij. Omdat hij als zo lang actief is in Chinatown, kennen zowel de oudere als jongere ondernemers hem.
“We zijn de BIZ gestart omdat we samen, we zijn met meer dan 130 bedrijven, meer voor elkaar kunnen krijgen. Als BIZ klop je nu eenmaal makkelijker ergens aan en word je serieus genomen. Daarnaast willen we als Chinatown een echte toeristische trekpleister worden waar mensen voor naar Den Haag toe komen. Om klanten te blijven trekken, moeten we zorgen voor diversiteit. En we gaan natuurlijk gezamenlijk optrekken op het gebied van veiligheid, verlichting en dat soort zaken. Als je samen oplossingen zoekt, wordt iedereen daar beter van. Ook zouden we op termijn graag samen willen werken met de andere BIZ-en in de stad. Natuurlijk gaan we in Chinatown samen feestelijkheden organiseren rondom bijvoorbeeld kerstmis en natuurlijk ook Chinees nieuwjaar. Ja, ook die drakendans natuurlijk!”