Wist je dat acht van de tien shoppers zich online laten beïnvloeden voordat ze tot aankoop overgaan? Daar kun je, zeker rondom de feestdagen, met je social media handig gebruik van maken. We hebben wat tips voor retailers op een rijtje gezet, doe er je voordeel mee!
Feestdagensfeer
Breng je social media in feeststemming met een gezellige kerstachtergrond op je Facebook-pagina of een kerstmuts op je logo op de profielfoto. Op Instagram vind je ook allerlei feestelijke giphy’s om je stories in kerstsfeer te brengen.
Pas je posts aan
Plaats toepasselijke posts met een inhoudelijke link naar Sinterklaas, Kerstmis, Hanukkah, Oud & Nieuw en het nieuwe jaar. Leg de nadruk op de feestelijkste producten uit je assortiment, maak er een feestje van!
Ga vooral door
Een op de drie consumenten laat zich in het laatste weekend voor de feestdagen leiden door kortingen en andere acties. Stop dus niet met je feestelijke social campagne zodra de Sint zijn hielen heeft gelicht maar ga stug door tot en met begin januari. Plaats steeds content die relevant is voor de volgende feestdag en geef je volgers een reden om naar je winkel te komen.
Beter goed gejat…
Voortbordurend op het bovenstaande: vier het Amerikaanse fenomeen ‘Twelve days of Christmas’ van 25 december tot en met 6 januari. Zet speciale acties op en post elke dag, bijvoorbeeld met oplopende kortingen. Iedere dag kun je een ander product in het zonnetje zetten.
Maak het leerzaam
Tutorials, lijstjes en ‘how to’s’ doen het altijd goed. Heb je een kookwinkel? Deel een recept. Verkoop je make-up? Laat zien hoe je je feestelijk kunt opmaken. Leuke, niet commercieel ogende berichten waarmee je op een speelse manier klanten trekt. Zo zorg je ervoor dat klanten je winkel associëren met de feestdagen.
Doe iets gezelligs in je winkel
En post daarover! Geef gratis make-up advies, stylingadvies, kookdemonstraties… Zorg dat het personeel zich in het weekend voor kerst feestelijk kleedt en maak daar een foto van. Maak het gezellig en laat dat zien op je social kanalen. Zo geef je mensen een extra reden om langs te komen!
Laat je van je beste kant zien
De decembermaand is traditiegetrouw de maand waarin mensen extra gul zijn. Een goed doel steunen kan je veel goodwill opleveren. Zorg dat het relevant is en past bij je merk en maak er gezellige posts over op social media.
Maak een contentkalender
Alles bij elkaar is het bovenstaande best veel werk, zeker in de drukke decembermaand. Om ervoor te zorgen dat je er het maximale uithaalt op je social media kanalen, kun je het beste van tevoren een contentkalender maken. Een planning waarbij je nu al bepaalt wat je tot en met begin januari gaat plaatsen. Ook (een deel van) de foto’s kun je wellicht nu al maken, dat scheelt je later veel tijd!
Was het een succes?
Na een periode van drukte, kortingen, veel feestelijke posts en acties is het belangrijk om te meten wat het effect was van alle moeite die je hebt gedaan. Bekijk de statistieken van je social media, kijk hoe vaak je website bezocht is en hoeveel likes en shares je beste posts hebben gekregen. Handig om mee te nemen voor volgend jaar!