Volgens de ‘Feestmonitor’ van onderzoeksbureau Motivaction geven klanten ieder jaar meer uit aan Valentijnsdag, de millennials lopen hierin voorop. Mannen spenderen meer dan vrouwen. Je hoeft geen juwelier of bloemist te zijn om mee te liften op de dag van de liefde.

Om je winkel en je etalage in het liefdesthema te versieren kun je hartjes, kusjes, Cupido’s en rood en roze gebruiken (of er subtiel op inspelen, afhankelijk van je product). Wat kun je nog meer doen om klanten naar je winkel te krijgen en je omzet te verhogen? Wij geven je wat tips!

  •  Als je op een leuke manier inspeelt op Valentijnsdag, deel dit dan door middel van foto’s via social media.
  • Je kunt zelf je waardering voor je klanten tonen met iets kleins, zoals hartvormige koekjes bij de kassa. Zo laat je zelf ook rond Valentijnsdag zien dat je om je klanten geeft.
  • Je kunt een workshop organiseren, waarbij deelnemers een Valentijnscadeau kunnen maken of een product personaliseren voor hun geliefde.
  • Of huur met je winkeliersvereniging/BIZ een complimentenmeisje en -jongen in: in het rood gekleed delen ze handgeschreven complimentjes uit aan het winkelend publiek. Ook kunnen ze met de complimentjes kortingsbonnen of speciale aanbiedingen uitdelen.
  • Sla de handen ineen en versier samen met je medewinkeliers de straat, of maak een Valentijnswinkelroute van de ene winkel naar de andere, met speciale liefdesaanbiedingen. Een paar jaar geleden organiseerden winkeliers in Drachten bijvoorbeeld een actie waarbij klanten hun hartenwens opschreven en inleverden. De leukste wens verdiende 500 euro om de wens in vervulling te laten gaan.
  • Verkoop je producten die niet direct gerelateerd zijn aan Valentijnsdag, zoals kleding? Dan kun je klanten naar je winkel trekken met acties, zoals een gratis bosje rozen of doosje bonbons bij besteding van een bepaald bedrag. Of je biedt personalisatie van items aan, bijvoorbeeld gratis borduren of graveren van initialen.
  • Veel mensen kopen niet alleen een Valentijnscadeau voor hun geliefde maar verwennen ook hun huisdier. Heb je een dierenwinkel? Dan kun je bijvoorbeeld een fotograaf inhuren in die mooie foto’s maakt van mensen met hun huisdieren. Vergeet niet een evenement aan te maken op Facebook en deel dit op je pagina.
  • Er zijn steeds meer initiatieven om alleenstaanden een leuke Valentijnsdag te bieden. Onder het mom van ‘self love’ kun je je (misschien wat minder Valentijnsdag-gerelateerde) producten in het zonnetje zetten. En schenk ook aandacht aan niet-traditionele gezinsvormen, denk ook aan LHBTI’s en eenoudergezinnen bijvoorbeeld.
  • Via social media kun je je doelgroep goed bereiken en verleiden om een bezoekje aan je winkel te brengen. In de weken voorafgaand aan 14 februari kun je al beginnen met het posten van liefdesquotes, aanbiedingen en producten die het goed zullen doen onder geliefden.
  • Voldoende bezetting in de winkel op 14 februari zelf is ook belangrijk: vooral mannen zijn volgens het onderzoek klassieke last minute ‘O jee ik kan niet met lege handen thuiskomen’ klanten…
  • Heb je een horecagelegenheid? Niet iedereen is in de gelegenheid om op de dag zelf uit te gaan en het is leuk als mensen het ook op een andere dag kunnen vieren. Op je speciale Valentijnsmenu kun je ‘shared dining’ opties en tweepersoonscocktails en -smoothies zetten.
  • Gebruik bij je posts op social media de populairste Valentijnshashtags: #HappyValentinesDay #Valentijnsdag #Valentinesday #Valentineday #Love #Valentines #Valentine #Happy #HappyValentines #MyValentine #Vday #Valentines2018 #Cute #Heart #Flowers #Fashion #Art #Hearts #Blessed #Beautiful En maakt het ook lokaal relevant met #DenHaag #liefde #Haags #hartje #Haagseliefde #denaam van je winkelstraat / gebied

Succes en veel plezier! En, vergeet niet ons te tippen bij een leuke actie (zodat wij het kunnen delen)! Stuur een e-mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

collage 2