In dit blog laten we tien voorbeelden zien om deze tips te illustreren. Haagse horeca- en retail ondernemers die cadeaubonnen aanbieden, andere ondernemers helpen die het zwaar hebben, slim de aandacht vestigen op hun online verkoopkanaal of met een beetje humor het onderwerp corona niet uit de weg gaan.
In een eerder blog hebben we tips gedeeld over hoe ondernemers op de coronacrisis inspelen en er het beste van maken.
1. Hop & Stork - Chocolade voor zorghelden
Hop & Stork, een chocolade- en koffiewinkel in de Passage, heeft een speciaal product ontwikkeld voor zorgmedewerkers. Zo spelen ze in op de behoefte om verplegers, artsen en andere zorgprofessionals een hart onder de riem te steken. Leuk, slim en zeer sympathiek.
2. Kompaan - Livestream bierproeverij & biertjes thuisbezorgd
Bierbrouwer Kompaan is zeer actief op social media. Ze staan echt in de actie-modus en laten zien dat ze niet bij de pakken neer zitten. Van een ‘Kompaan Beer Home Delivery service’ tot een live bierproeverij via streaming op Facebook.
“The pubs are closed, so let’s have some beers together online.”
3. Het Appeltaartgevoel - Winkel dicht; focus op onlineshop
Door duidelijk te laten zien dat ze inspelen op de behoefte van haar klanten, vergroot Het Appeltaartgevoel de klantbinding en blijft het webshop-aanbod up to date.
"De kaartjes in de webshop doen het goed. Vandaag gaan we er nog een paar erop zetten. Zo meteen verpakkingsmateriaal halen voor de kaarsen 😇. Op veler verzoek toch maar in de webshop zetten want ze zijn zóó leuk! Is er nog iets wat je mist in de shop wat je nu wel graag zou willen kopen?"
#verjaardagopafstand #ikdenkaanje #hartonderderiem #thuiswerkplekinrichting
4. Gastropub Van Kinsbergen - Omdenkvloggen en lockdown raamschildering
Dit restaurant in het Zeeheldenkwartier houdt zijn vaste klanten goed op de hoogte via social media over hoe het met ze gaat. Ook als ze er van balen en minder vrolijk zijn. Dit versterkt de klantbinding. Ze houden de moed er in en roepen hun klanten op een cadeaubon te kopen en ook de speciale raamschildering te fotograferen.
"We zijn druk aan het OmdenkVloggen op ons Instagram-profiel en hopen door onze positieve vibe iedereen een beetje vrolijk te maken en een unieke inkijk te geven in gesloten horeca achter de deuren. Waarom doen we dit? We willen een lach op jullie en uiteindelijk op ons gezicht. Deel en like onze social media een beetje of maak een foto bij onze LockDown raamschildering!"
5. Juliana Plaza - Warme maaltijden voor eenzame ouderen
Restaurant en ontmoetingsplaats Juliana Plaza laat zijn sociale kant zien door maaltijden uit te delen aan ouderen in de buurt.
"Het gaat niet alleen om het eten, maar ook om het sociale aspect, even een praatje maken. Dat is wat geïsoleerde en eenzame mensen echt nodig hebben. Afgelopen weekend zijn ruim 300 warme maaltijden aan eenzame ouderen in Transvaal, Schilderswijk en Moerwijk bezorgd.”
Dit initiatief kreeg landelijke bekendheid, haalde zelfs het NOS journaal, en is nu dagelijks te zien in het samenvatting-filmpje van de NOS.
6. Baretta Jeans - Sterk online & sociaal
Baretta Jeans "a so called 'denim social club'". Deze hippe kledingzaak in de Prinsestraat moest helaas haar deuren sluiten vanwege het coronavirus. Maar veerkrachtig als ze zijn, zetten ze sterk in op hun online shop, bieden iets extra’s bij hun home-delivery (whiskey of pizza) en zetten samenwerkingen op met bevriende ondernemers uit de buurt.
7. Joe's - Openingstijden voor kwetsbare klanten
Joe’s, een groentewinkel uit de Theresiastraat, heeft ruim vóórdat de grote supermarkten dit deden speciale openingstijden voor ouderen en andere kwetsbare doelgroepen ingesteld.
"Wij vragen u met alle respect om na 11 uur te komen als u onder de 70 jaar oud bent. Er is genoeg op voorraad en geen reden voor paniek. De ouderen kunnen tussen 10.00 uur en 11.00 uur komen winkelen."
8. Michael Barnaart - Social distancing - mode tip
Mode ontwerperMichael Barnaartverkocht eerder via zijn online shop dan in zijn fysieke winkel. Dat komt nu wel goed uit. Toch mist hij uiteraard het directe contact met zijn klanten. Om in contact te blijven, is hij actief op social media. Dit doet hij graag met een beetje humor.
9. Bloemsierkunst Jan Bosman - Bedankt zijn klanten
Bloemsierkunst Jan Bosman uit Laak toont zijn dankbaarheid aan zijn klanten. Door klanten waardering te tonen via je social media-kanalen, bouw je aan de relatie en zijn ze meer geneigd om je te blijven steunen.
“Ik wil het toch even zeggen dat ik het heel hartverwarmend vind dat er mensen bewust in deze lastige tijd een bloemetje en/of plantje komen kopen om je als ondernemer te steunen. Dus, gezelligheid in huis en de tuin en ondersteuning voor de winkelier.”
10. Hofkwartier - Ondernemers bundelen krachten
Winkelgebied Hofkwartier brengt meerdere bezorg-opties en linkjes naar webshops van ondernemers uit de buurt samen op een website. Zo zijn er vele initiatieven in verschillende winkelgebieden. Van gezamenlijke posters over ‘afstand houden', social media-accounts en overkoepelende webshops, tot ondernemers die elkaar helpen door producten van elkaar te verkopen, elkaar te noemen op social media of ‘handjes’bieden bij het inpakken of leveren van thuisbezorging.
Tot slot: Volg ons op social media
Dagelijks zien we op de verschillende social media-kanalen en in de pers nieuwe goede, mooie, inspirerende, innovatieve en hartverwarmende initiatieven en voorbeelden langskomen. Het is onmogelijk deze allemaal te delen. Via onze Facebook-pagina en LinkedIn-profiel delen we dagelijks een ‘greep’ uit de vele voorbeelden om Haagse ondernemers en Haagse winkelgebieden te inspireren.