Omdat fysieke bijeenkomsten op dit moment (nog) niet mogelijk zijn, organiseerde het Haags Retailpunt de afgelopen weken twee webinars om zo ondernemers tijdens de crisis te kunnen ondertseunen met praktische tips en strategische adviezen.

Rond de 85 en 60 deelnemers volgden de online ‘masterclasses’ gewoon thuis vanachter hun laptop of smartphone. Met enthousiasme en gedegen kennis deelden de ‘hosts’ van de webinars, Marian Bekkers van Kooplust en Fiorienne Westenburg van Many Tastes, waardevolle inzichten, handige tips en veel inspirerende voorbeelden van Haagse ondernemers.

Klantenbinding en omzet binnenhalen tijdens de coronacrisis
Tijdens het goedbezochte webinar ‘Omzet binnenhalen tijdens de coronacrisis’ gaf Marian Bekkers van Kooplust inspirerende lokale voorbeelden, adviezen en tips over klantenbinding en het verhogen van je naamsbekendheid én je omzet:

  • Om in beeld te blijven bij je klanten kun je bijvoorbeeld je producten uitlenen, laten zien wat je achter de schermen aan het doen bent en zelfs een kijkje geven in je gezinsleven.
  • Om je omzet te verhogen, is het belangrijk dat je klanten weten hoe ze bij je kunnen kopen. Ben je open? Wanneer dan? Kunnen ze online bestellen? Hoe? Verder is het zaak om je producten via je social media te promoten en daarbij niet bang te zijn voor herhaling.
  • Andere tips: organiseer een proeverij: verkoop bijvoorbeeld een pakket met verschillende drankjes en ga live op je social media voor de proeverij zelf. Je kunt ook pakketten verkopen met verschillende artikelen, en daarbij samenwerken met andere ondernemers.
  • Allerbelangrijkste tip: experimenteer met nieuwe services en probeer het gewoon!

Marketingactiviteiten om direct in te zetten
Bij het webinar over marketing voor je onderneming ging Fiorienne Westenberg van Many Tastes in op een 5 stappenplan waarmee deelnemers hun marketing onder de loep kunnen nemen. De verschillende stappen werden toegelicht aan de hand van sprekende Haagse voorbeelden en aansluitend volgde er een aantal tips & tricks:

  • Speel in op een unieke behoefte, kies duidelijk stijl, wees onderscheidend of kies voor een specifieke doelgroep.
  • Het is belangrijk om in te spelen op de ‘why’: waarom doe je wat je doet? Een van de voorbeelden die genoemd werd is het @hetappeltaartgevoel, die duidelijk inspeelt op een huiselijk gevoel en dat zowel in naam, stijl, aanbod en manier van communiceren doorvoert. Of @sprinkelhop die niet afwijkt van de gekozen doelgroep; inspelen op vintage meubels en producten.
  • Blijf innoveren omdat je daarmee je klant prikkelt (nieuwe menukaart, ander kleurtje op de muur, wijziging van je etalage of routing).
  • Samenwerken met andere ondernemers, of aansluiten bij gezamenlijke initiatieven; zo bundel je krachten.
  • Kies duidelijk een stijl en voer die door in al je uitingen.
  • Plan je social media-communicatie in met programma’s zoals Creator Studio.
  • Gebruik geen euroteken als je je prijzen vermeldt. Dat geeft namelijk een ‘pijnprikkel’. Vermeld gewoon dat iets 7,95 kost.

De webinars zijn heel positief ontvangen. Zowel de praktische tips, als ook de vele Haagse voorbeelden waren een opsteker en inspiratiebron. De input van de deelnemers over mogelijke onderwerpen neemt het Haags Retailpunt mee bij het organiseren van toekomstige webinars of kennissessies. Volg onze social media om op de hoogte te blijven.