Inwoners van Den Haag worden de komende tijd gestimuleerd vooral bij winkels in de buurt hun boodschappen te doen en cadeaus te kopen voor Sinterklaas en Kerstmis. Gemeente Den Haag stelt maximaal € 2.000 per winkelgebied beschikbaar waarmee BIZ-/winkeliersverenigingen extra aandacht kunnen vestigen op de lokale ondernemers en hun aanbod. De gemeente wil daarmee lokale mkb'ers een hart onder de riem steken en er tegelijkertijd voor zorgen dat het aantal reisbewegingen wordt beperkt in de strijd tegen het coronavirus.
De bakker die altijd een gezellig praatje maakt en de eigenaar van een kledingwinkel die precies weet wat zijn klant zoekt. Een startende ondernemer vol met nieuwe ideeën of een familiebedrijf dat al jaren kwaliteit levert en herkenbaar onderdeel is van de winkelstraat. Lokale ondernemers zorgen voor een onderscheidend aanbod, dragen bij aan de leefbaarheid van de stad, hebben een sociaal verbindende rol en spelen een actieve rol in winkelgebieden. Gemeente Den Haag onderstreept dit en ziet deze unieke, beeldbepalende ondernemers graag in zowel de binnenstad als in de buurten en wijken.
Aanvragen voor de #kooplokaal-regeling kunnen worden ingediend bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Haags Retailpunt). Na indiening van de aanvraag, wordt er door het Haags Retailpunt contact opgenomen met desbetreffende BIZ-/winkeliersvereniging om de aanvraag door te nemen en eventueel te ondersteunen bij het bedenken van een passend idee en/of het vinden van een geschikte partij om het idee uit te voeren.
Alle aanvragen worden vervolgens beoordeeld en wel of niet goedgekeurd door de afdeling Economie.
Voorwaarden om aanspraak te maken op de #kooplokaal-regeling:
- Het verzoek moet komen vanuit een actieve ondernemersvereniging of BIZ binnen de Haagse Hoofdwinkelstructuur. Een verzoek van een individuele ondernemer of een winkelgebied buiten deze hoofdwinkelstructuur wordt niet geaccepteerd.
- De aanvraag moet een bijdrage leveren aan de zichtbaarheid en het verhaal van (lokale) ondernemers in het winkelgebied. Dat kan door middel van een flyer die verspreid wordt of een video die gemaakt en vertoond wordt in het winkelgebied. In principe mogen alle ludieke acties, zolang ze de ondernemers uit het winkelgebied maar in het zonnetje zetten. Let op: het mag expliciet geen reclamefolder zijn, waar enkel producten worden aan geprijsd. Het gaat om het verhaal van het familiebedrijf, de startende ondernemer en/of de betrokken locatiemanager en waarom het belangrijk is dat de klant juist bij hén de boodschappen komt doen.
- De BIZ-/winkeliersvereniging is zelf verantwoordelijk voor het idee en de organisatie.
- Er wordt 50% van de totale kostenpost (excl. BTW) gefinancierd, met een maximum van € 2.000 per aanvraag. De BIZ-/winkeliersvereniging moet dus zelf ook 50% mee betalen.
- Een actie mag niet tegenstrijdig werken met de maatregelen rondom COVID-19. Veilig winkelen en de 1,5 m. afstand moeten gegarandeerd worden. Bij voorkeur wordt verspreid winkelen benadrukt. Met de huidige maatregelen mag er niet worden opgeroepen om 'gezellig te komen shoppen'. Maar alles wat je nodig hebt en gaat kopen, koop dat lokaal (en dat kan ook digitaal bij lokaal).
- De aanvraag moet voor vrijdag 10 december 2020 zijn ingediend.