Hemd van het lijf: 20 jaar WWen

De Winkel van WWen, de niet meer weg te denken ‘hebbedingenwinkel’ vol duurzame kledinglabels en cadeautjes in de Prinsestraat, bestaat 20 jaar. We vroegen eigenaresse Wendeline Veldhuis het hemd van het lijf. Zij vertelt over hoe het is om al 20 jaar een winkel te hebben. Wat er de afgelopen jaren veranderd is in retailland, hoe ze haar promotie doet en hoe zij de toekomst ziet. 

Allereerst; gefeliciteerd met het 20-jarige bestaan van je zaak! Hoe kwam je eigenlijk op het idee om een winkel te beginnen?
‘Iemand uit mijn familie had een conceptstore en vroeg, is dat niet iets voor jou? Het idee liet me niet meer los. Tijdens een lange avontuurlijke reis door Azië, waar iedereen een winkeltje leek te hebben, kreeg het idee steeds meer vorm. Ik kocht van alles in en zeulde een hele stapels sari’s met me mee. Spullen om te verkopen had ik dus eerder dan de winkel… soms helpt de kosmos je op weg.

Toen ik terug in Nederland ook nog eens het perfecte pand vond en een tante overleed die mij inspireerde, voelde dat als een teken. Het was de laatste duw naar een totaal ander leven; een eigen winkel. We moesten eerst verbouwen en verder inkopen, maar drie intensieve maanden later opende ik de deuren van WWen. Ik had over alles nagedacht, behalve hoe het was om oog in oog te staan met klanten. Ik had geen enkele winkelervaring, maar het ging helemaal vanzelf.’

Ik heb het 20-jarige bestaan nog niet écht gevierd, het was een spontane actie om er online aandacht aan te besteden, zoals eigenlijk al mijn acties op social media spontaan ontstaan.

Je focust je op duurzaamheid, hoe is dat zo gekomen
‘Deze groene draad loopt al langer door mijn leven. Ik was vroeger werkzaam in de communicatie en creatieve media. In mijn laatste functie lag de focus op het verduurzamen van je werk- en leefstijl. Een groen en fair winkelconcept hoort daarbij. Met merken die oog hebben voor mens en milieu. Ik wil de leukste en kleurrijkste versie van de klant naar boven halen, en dit doe ik het liefst met een duurzaam aanbod.’ 

Is je collectie door de jaren heen hetzelfde gebleven?
‘Het belangrijkste in het draaiende houden van een winkel is keuzes maken. Eerst was de collectie gericht op vrouwen en verkocht ik naast modeaccessoires ook schoenen. Sinds 9 jaar heb ik een herenafdeling en ben ik met de schoenen gestopt. Het paste gewoonweg niet meer in de winkel en de verkoopsnelheid liep terug, vooral door concurrentie van webshops. Ik koop in wat ik leuk vind en gelukkig slaat dat aan. M’n Peaky Blinderspetten voor mannen, die draag ik zelf al 30 jaar. Duurzame hoeden en petten zijn overigens lastiger te vinden. Ik blijf altijd naarstig op zoek.’

Is de promotie van winkels in de afgelopen jaren veranderd?
‘Vroeger had je veel free publicity in bladen als Viva of Flair, nu moet je jezelf verkopen op social media. Door mijn communicatieachtergrond is de drempel minder hoog om online in de schijnwerpers te staan. Ik merk dat storytelling het erg goed doet, dus nu weten mijn klanten naar welke kapper ik ga en waar ik het liefste wandel. Ik wandel dan in kleding uit mijn winkel natuurlijk. Tijdens de corona filmde ik minioptredens in mijn winkel, ook weer WWen-gestyled. ‘Uit je pashok’ heette die rubriek en was te zien op mijn social media. Mensen hebben het er nog steeds over. Daar doe ik het voor. Daar word ik happy van! Mijn hoofd loopt over van ideeën, ik sta dag en nacht ‘aan’.’

En het publiek, is dat veranderd?
‘Klanten zijn steeds kritischer geworden en kopen bewuster, minder spontaan en meer basics. Ze komen winkelen met een doel. Voorheen struinde je door de stad en liep je zomaar tegen dat leuke item aan. Dat is nu echt anders. Men is veel gerichter.’

Hoe ging en gaat de samenwerking met andere ondernemers?
‘Het ontstaan van de BIZ vind ik een hele goede ontwikkeling, samen sta je nu eenmaal sterk. Het nadeel ervan is dat het je beperkt in creativiteit want iedereen moet tevreden zijn. Vaak gaat het over kerstverlichting en fietsenoverlast. Belangrijk voor de straat natuurlijk, maar je wil ook leuke evenementen neerzetten, krijg dan maar eens alle neuzen dezelfde kant op.’

Hoe zie je de toekomst?
‘Ik ben wel een beetje klaar met de vraag om die eeuwige uitverkoop. Mijn collecties gaan meerdere seizoenen mee. Dus ik zie een toekomst vol uitdagingen, corona zorgde voor de grootste uitdaging tot nu toe. Ik heb besloten om geen lange termijnplanning meer te maken, maar mee te bewegen met de ontwikkelingen op korte termijn. En verder zien we wel. Zolang ik het zelf ook naar mijn zin heb!’

WWen
Prinsestraat 70
www.wwen.nl/
https://www.facebook.com/WWen.DenHaag
https://www.instagram.com/wwen_fashionandmore

Deel dit bericht:

Meer berichten

De voordelen van een BIZ

In Nederland worden steeds vaker Bedrijveninvesteringszones (BIZ) opgericht. Deze zones bieden tal van voordelen voor lokale ondernemers en de gemeenschap als geheel. Een van de