Het Haags Retailpunt organiseert kleinschalige inspiratiebijeenkomsten. Dit keer ging het over duurzaam ondernemen. Den Haag heeft veel gepassioneerde ondernemers die nadenken over waar hun koffiebonen, chocolade en jeans vandaan komen en hoe het gemaakt wordt. Drie ondernemers deelden op 5 oktober hun verhaal; Hans van der Broek van duurzame surfclub The Shore, Robert-Jan Vermeulen van biologisch restaurant en zorgmoestuin Greens in the Park en Jeroen de Wal van slowfashion kledingzaak Store du Nord.
Duurzaam ondernemen is meer dan LED-verlichting of zonnepanelen plaatsen. Het gaat ook om je inkoopgedrag, hoe je met je bedrijf omgaat en hoe je de klanten informeert over de oorsprong van je product.
Sociaal en duurzaam
Greens in the Park is een maatschappelijk concept in een parkachtige omgeving; een restaurant met een eetbare tuin, geëxploiteerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Alles draait hier om natuurproducten. De basis van elk gerecht komt uit onze eigen moestuin. De overige producten halen wij bij lokale ondernemers en leveranciers. Al ons eten is biologisch en wat uit de tuin komt is biodynamisch. De keerzijde ervan is dat het betaalbaar moet blijven. We dragen de winst grotendeels af aan sociale projecten en aan de mensen die in onze moestuin werken. Geld besparen doen we met duurzame maatregelen. We verwarmen met warmtepompen en in ons dubbelglas zitten zonnepanelen verwerkt.”
Geen winstoogmerk
The Shore is een surfschool en ontmoetingsplek in Scheveningen. Een huiskamer aan het strand voor surfers, natuurliefhebbers en mensen met een interesse voor eerlijk en bewust leven. Om volgende generaties ook te laten genieten van het strand, de golven en onze wereld gaat The Shore ver in haar duurzaamheidsprincipes. “The Shore is een stichting zonder winstoogmerk en dat zorgt voor een andere bedrijfsvoering. De winst gaat naar de stichting en wordt ingezet voor kunst en cultuurprojecten. Dat brengt gelijk een andere sfeer met zich mee. Daarnaast heeft corona ons geleerd weerbaar te zijn en bewaren we een deel voor slechte tijden. We zijn zelfvoorzienend en hebben geen energieverbruik. Daarnaast is de menukaart helemaal biologisch. Wij vinden dat men best wat meer mag betalen als de oorsprong van het product daarom vraagt. Onze filosofie is dat je altijd een keuze hebt.”
Wij behandelen het strand zoals een boer zijn akkers verzorgt
Hans van der Broek

Kleine merken
Store Du Nord is een herenmode speciaalzaak op het Noordeinde. “Ik zit al 20 jaar in de detailhandel. Voorheen hield ik mij vooral bezig met volumes en marges. Dat voelde niet goed. Ik geloofde dat het beter kon, anders, en besloot mijn eigen winkel te openen met kleine merken, beperkte voorraad en natuurlijke stoffen. De kledingindustrie is de meest vervuilende industrie. Ik hoop dat mijn winkel andere ondernemers inspireert en de klanten bewustmaakt. Want dat wil ik; bewustzijn creëren in deze branche. Ik focus mij op kleding van natuurlijke vezels die in goede werkomstandigheden zijn vervaardigd. Mijn kleding is handgemaakt, tijdloos en heeft een lange levensduur. Het is geen gemakkelijke strijd want je betaalt er meer voor, maar ik hoop dat de klant door mijn verhaal de waarde ervan inziet en bewuster omgaat met het kopen van kleding.”
Bewustzijn, daar draait het om
Hierna volgden tafelgesprekken met o.a ondernemers van de Naaierij, Restaurant Ethica, Roast Factory, The Chocolate Shop, Oase Kapper, Share a Masterpiece, Kom, De Groene Weg en Vegane Glorie.
Roosmarijn van de Naaijerij: “Als we mensen een naaicursus geven en ze met veel frustratie na 3 weken trots een t-shirt hebben gemaakt, vragen ze zich toch wel af hoe het mogelijk is dat je voor €10 een t-shirt kan kopen.’”
Ray van de Chocolate Shop: “Wij proberen het hele verhaal van de boon tot aan de reep te vertellen; op die manier waarderen mensen hun chocoladereep meer en zijn ze zich bewuster van de keten die daaraan voorafgaat.”

Het Haags Retailpunt organiseert kleinschalige inspiratiebijeenkomsten. Dit keer ging het over duurzaam ondernemen. Den Haag heeft veel gepassioneerde ondernemers die nadenken over waar hun koffiebonen, chocolade en jeans vandaan komen en hoe het gemaakt wordt. Drie ondernemers deelden op 5 oktober hun verhaal; Hans van der Broek van duurzame surfclub The Shore, Robert-Jan Vermeulen van biologisch restaurant en zorgmoestuin Greens in the Park en Jeroen de Wal van slowfashion kledingzaak Store du Nord.
Duurzaam ondernemen is meer dan LED-verlichting of zonnepanelen plaatsen. Het gaat ook om je inkoopgedrag, hoe je met je bedrijf omgaat en hoe je de klanten informeert over de oorsprong van je product.
Sociaal en duurzaam
Greens in the Park is een maatschappelijk concept in een parkachtige omgeving; een restaurant met een eetbare tuin, geëxploiteerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Alles draait hier om natuurproducten. De basis van elk gerecht komt uit onze eigen moestuin. De overige producten halen wij bij lokale ondernemers en leveranciers. Al ons eten is biologisch en wat uit de tuin komt is biodynamisch. De keerzijde ervan is dat het betaalbaar moet blijven. We dragen de winst grotendeels af aan sociale projecten en aan de mensen die in onze moestuin werken. Geld besparen doen we met duurzame maatregelen. We verwarmen met warmtepompen en in ons dubbelglas zitten zonnepanelen verwerkt.”
Geen winstoogmerk
The Shore is een surfschool en ontmoetingsplek in Scheveningen. Een huiskamer aan het strand voor surfers, natuurliefhebbers en mensen met een interesse voor eerlijk en bewust leven. Om volgende generaties ook te laten genieten van het strand, de golven en onze wereld gaat The Shore ver in haar duurzaamheidsprincipes. “The Shore is een stichting zonder winstoogmerk en dat zorgt voor een andere bedrijfsvoering. De winst gaat naar de stichting en wordt ingezet voor kunst en cultuurprojecten. Dat brengt gelijk een andere sfeer met zich mee. Daarnaast heeft corona ons geleerd weerbaar te zijn en bewaren we een deel voor slechte tijden. We zijn zelfvoorzienend en hebben geen energieverbruik. Daarnaast is de menukaart helemaal biologisch. Wij vinden dat men best wat meer mag betalen als de oorsprong van het product daarom vraagt. Onze filosofie is dat je altijd een keuze hebt.”
Wij behandelen het strand zoals een boer zijn akkers verzorgt
Hans van der Broek

Kleine merken
Store Du Nord is een herenmode speciaalzaak op het Noordeinde. “Ik zit al 20 jaar in de detailhandel. Voorheen hield ik mij vooral bezig met volumes en marges. Dat voelde niet goed. Ik geloofde dat het beter kon, anders, en besloot mijn eigen winkel te openen met kleine merken, beperkte voorraad en natuurlijke stoffen. De kledingindustrie is de meest vervuilende industrie. Ik hoop dat mijn winkel andere ondernemers inspireert en de klanten bewustmaakt. Want dat wil ik; bewustzijn creëren in deze branche. Ik focus mij op kleding van natuurlijke vezels die in goede werkomstandigheden zijn vervaardigd. Mijn kleding is handgemaakt, tijdloos en heeft een lange levensduur. Het is geen gemakkelijke strijd want je betaalt er meer voor, maar ik hoop dat de klant door mijn verhaal de waarde ervan inziet en bewuster omgaat met het kopen van kleding.”
Bewustzijn, daar draait het om
Hierna volgden tafelgesprekken met o.a ondernemers van de Naaierij, Restaurant Ethica, Roast Factory, The Chocolate Shop, Oase Kapper, Share a Masterpiece, Kom, De Groene Weg en Vegane Glorie.
Roosmarijn van de Naaijerij: “Als we mensen een naaicursus geven en ze met veel frustratie na 3 weken trots een t-shirt hebben gemaakt, vragen ze zich toch wel af hoe het mogelijk is dat je voor €10 een t-shirt kan kopen.’”
Ray van de Chocolate Shop: “Wij proberen het hele verhaal van de boon tot aan de reep te vertellen; op die manier waarderen mensen hun chocoladereep meer en zijn ze zich bewuster van de keten die daaraan voorafgaat.”

Het was een gezellige avond met gesprekken over passie en kennis, zowel op duurzaam als sociaal vlak. Geïnspireerd en met een positieve vibe sloten we de avond af. Dank voor jullie bijdrage en tot een volgende keer!