Hemd van het lijf: Zorg voor ‘feel good’-momenten in je winkelgebied

Wil je meer weten over de ondernemers die Den Haag rijk is? Wat hen inspireert en welke tip ze voor jou in petto hebben? In deze rubriek vragen we lokale ondernemers het hemd van het lijf! Deze keer een bijzonder onderwerp. Want, evenementen in winkelstraten, het kan weer! Maar wat is eigenlijk de meerwaarde van een evenement… en hoe pak je de organisatie als ondernemersvereniging aan? Wij spraken met bestuurslid Robert ’t Hart van BIZ-vereniging De Fred over hun evenement ‘Le Marie Marché’ op de Frederik Hendriklaan. Robert, eigenaar van ‘t Haagsch Snoephuis, is secretaris van de BIZ en verantwoordelijk voor evenementen, feestverlichting, veiligheid en social media. Robert deelt graag zijn gouden tips.

Hoe combineer je alle BIZ-taken met je eigen werkzaamheden?
“Het zijn best veel taken en ik doe alles voor of na het werk en vaak ook nog tussendoor. Het is soms even puzzelen, maar het is goed te doen. We hebben onlangs de Franse kwaliteitsmarkt ‘Le Marie Marché’ georganiseerd op drie zondagen. Elke keer in een ander deel van De Fred. Dit deden we samen met een evenementenbureau, de gemeente en handhaving. Het was even spannend, maar alle drie de zondagen zijn goed verlopen. Met deze markten hebben we goed laten zien wat we doen en waar we als winkeliersvereniging voor staan.

Heeft een winkelgebied evenementen nodig?
“Wij kunnen als winkelgebied niet zonder evenementen. De vaste bezoekers waarderen het enorm. Tijdens corona hebben we ons beperkt tot kleinere events, zoals steltlopers die cadeautjes uitdeelden op Moederdag en op Vaderdag hadden we straattheater. Het was hoog tijd voor dat soort ‘feel good’-momenten. Ook hebben we extra ons best gedaan om De Fred op de kaart te houden, onder andere door dagelijks met social media bezig te zijn. Ondertussen blijven we steeds nieuwe dingen bedenken. Ik denk dat we het als BIZ-vereniging goed doen.”

Hoe pak je het aan?
“We houden de regie en de creativiteit binnen het bestuur en werken samen met externe partijen. Belangrijk is wel dat ondernemers ook zelf deel kunnen nemen aan het evenement, met een kraam bijvoorbeeld. Of ze dat ook doen, is aan de ondernemers zelf. Het is belangrijk dat het evenement past bij het winkelgebied. Op De Fred willen we het hogere segment bedienen. De Fred is nu eenmaal zo’n type straat.”

Werk je veel samen met Haags Retailpunt?
“Alle vragen die ik heb, e-mail ik naar het Haags Retailpunt. Dat is ideaal. Omgekeerd zijn wij ook weer van belang voor het Haags Retailpunt. Wij maken namelijk gebruik van Chainels, een online communicatiesysteem waar alle ondernemers bij aangesloten zijn. Zo is er een prikbord, kunnen we elkaar informeren en waarschuwen bij diefstal, etc. Het Haags Retailpunt heeft, naar aanleiding van onze ervaringen, samen met Chainels en BIZ De Fred een informatiebijeenkomst georganiseerd voor andere winkelgebieden. Want communiceren is heel belangrijk en tijdens corona ging je niet meer zo makkelijk bij elkaar langs. Nu dat weer kan, gaan we extra energie steken in het elkaar weer ontmoeten.”

Wat wil je andere BIZ-en meegeven wat betreft evenementen?
“Mijn tip: zoek de samenwerking op met professionals. Denk niet dat je dat niet kunt betalen, want jij bepaalt het budget en zij denken met je mee. Zij hebben hun expertise op het gebied van vergunningen en regelgeving. Je moet over zoveel zaken nadenken, dat is eigenlijk te veel voor een ondernemersvereniging. We zijn nu druk bezig met Halloween, de vergunningen zijn binnen!”

Deel dit bericht:

Meer berichten