Hoe zetten we ons winkelgebied nog beter op de kaart? Die vraag stond centraal tijdens de interactieve workshops voor winkelgebieden in Den Haag aangeboden door het Haags Retailpunt. Enthousiaste ondernemers(verenigingen) die er met elkaar de schouders onder willen zetten, maakten tijdens deze workshops een plan van aanpak om hun winkelcentrum of winkelstraat sterker én meer onderscheidend over de bühne te brengen. In de afgelopen maanden hebben ondernemers uit verschillende Haagse winkelgebieden al deelgenomen aan deze workshops die het Haags Retailpunt organiseert in het kader van het actieprogramma Den Haag Winkelstad 2015-2018. De Theresiastraat en de Van Hoytemastraat beten eind 2015 het spits af, winkelcentra Loosduinen en Leyweg volgden begin 2016.
Identiteit en positionering
De workshops helpen de winkelgebieden bij het vinden van een duidelijke, onderscheidende identiteit en de promotie ervan. Tijdens de workshops werd voornamelijk de klant centraal gezet waarbij de deelnemers aan het denken werden gezet over motieven, behoeftes en leefstijl van hun klant. Daarnaast inventariseerden de winkeliers de sterke punten en het onderscheidend vermogen van hun winkelgebied. Op basis hiervan werd constructief gebrainstormd en werden knopen doorgehakt over het in de markt zetten van hun winkelgebied.
Inspelen op de behoeftes van de klant
Aan de hand van de gewenste positionering kwam in de sessies ook de inzet van middelen aan bod. Oftewel hoe bereik je de klant nu optimaal? Is dat aan de hand van evenementen, advertenties, posters, een website en/of de inzet van social media? Daarnaast bespraken de deelnemers met elkaar de manieren en mogelijkheden om nóg beter te kunnen voorzien in de behoeften van de klant. Hierbij kwamen onder andere WIFI, Smart parking, betere bewegwijzering, aantrekkelijke entrees en creatief omgaan met leegstand aan bod.
Interesse gewekt?
Dit project is opgezet voor winkeliers die met hun winkeliersvereniging of BIZ gezamenlijk willen werken aan de verbetering van het winkelgebied. De deelnemers aan de workshops werden begeleid door adviseurs van Bureau Buhrs. Dit bureau is gespecialiseerd in de positionering en marketing van (winkel)gebieden, waarbij een speciaal voor de retail ontwikkelde brandingsmethodiek wordt gebruikt. Wilt u ook om de tafel om uw winkelgebied nog beter op de kaart te zetten? Dat kan. Neem dan contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor een afspraak of nadere informatie.