Interview met Axel ten Cate – Hublart, Voorzitter van de BIZ Aert van der Goesstraat

We interviewden de nieuwe voorzitter van de BIZ Aert van der Goes, Axel ten Cate – Hublart, die samen met zijn team recentelijk is aangetreden. 

Axel deelt zijn visie op de toekomst van de BIZ, de samenwerking met bewoners en ondernemers, en de plannen voor aankomende evenementen. In dit interview biedt hij een kijkje in de doelen en uitdagingen van het nieuwe bestuur en benadrukt het belang van communicatie en betrokkenheid binnen de gemeenschap (ondernemers en bewoners). 

Lees verder om meer te weten te komen over hun inspirerende initiatieven en hoe ze samen werken aan een levendig en aantrekkelijk winkelgebied.

Axel, kun je ons iets vertellen over het bestuur van de BIZ?

“We hebben een geheel nieuw bestuur dat bestaat uit meerdere mensen, elk met hun eigen verantwoordelijkheden. Albert ten Cate is onze secretaris en Artie van het Indiaas Restaurant vervult de rol van penningmeester. Van Walraven is verantwoordelijk voor evenementen, samen met Albert. Ikzelf ben de voorzitter.”

Hebben jullie de bewoners betrokken bij het nieuwe BIZ-bestuur?

“Ja, meteen vanaf het begin. In de eerste week heb ik een brief opgesteld in zowel Nederlands als Engels en die heb ik in 60 brievenbussen in de straat gedaan bij de bewoners. We wilden hen op de hoogte brengen van het nieuwe bestuur, de nieuwe voorzitter en de nieuwe communicatie. Ik nodigde hen uit voor een zondagmiddagborrel om elkaar beter te leren kennen en om te horen wat er speelt. Deze uitnodiging werd zeer positief ontvangen. Iedereen was blij verrast dat de bewoners bij de BIZ werden betrokken. Voor ons heel belangrijk want het was het eerste contact tussen bewoners en BIZ bestuur over een probleem met de feestverlichting.

Heb je daarna nog meer initiatieven ondernomen om de bewoners te betrekken?

“Ja, ik heb onlangs dezelfde aanpak herhaald. Recentelijk heb ik weer een uitnodiging in de brievenbussen gedaan voor een Koningsborrel, die zaterdag 27 april plaatsvond. Hoewel de Boutique gesloten was, nodigden we iedereen uit om van 12 tot 15 uur te komen proosten. Dit soort bijeenkomsten worden zeer gewaardeerd door de bewoners en ze reageren er positief op. Achteraf was het een groot succes en vele bewoners/buren leerden elkaar kennen. De laatste gasten verlieten onze Boutique om 16:30 uur.”

Wat was de belangrijkste reden om de bewoners erbij te betrekken?

“We hadden een groot probleem met de feestverlichting. Eén bewoner was boos op het vorige bestuur, maar ik ben het gesprek met haar aangegaan. We hebben twee uur gepraat en dat hielp enorm om de lucht te klaren. Communicatie met de bewoners is essentieel om dergelijke problemen te voorkomen of op te lossen. Bewoners kunnen waardevolle ambassadeurs zijn voor het gebied. Door hen bij de plannen en activiteiten van de BIZ te betrekken, creëren we een gevoel van eigenaarschap en trots. En vergeet niet: de mond-op-mond reclame!”

Wat zou je andere BIZzen adviseren?

“Ik zou zeker adviseren om meer te communiceren met de bewoners van de straat maar ook dat de ondernemers meer onderling met elkaar gaan praten. Alléén kan je geen straat groot maken.”

“Daarnaast hechten wij veel waarde aan goede communicatie. Ons nieuwe bestuur stuurt regelmatig nieuwsbrieven naar de ondernemers via Laposta, een e-mailprogramma. Voorheen gebeurde dit e-mailen veel minder frequent.”

Wat doen jullie op het gebied van evenementen?

“We hebben een aantal leuke evenementen georganiseerd. In de week voor Kerstmis hadden we niet Santa Claus, maar Mrs. Santa Claus, zij ging met een arrenslee over het Frederik Hendrikplein en dat werd erg gewaardeerd door de kinderen van onze klanten”.

“Begin maart hadden we een tulpenplukactie. Mensen konden op vertoon van recente kassabonnen van minimaal totaal 20 euro tulpen plukken bij de tulpentuin. Dit was een groot succes; we hebben 1.800 tulpen weggegeven. En weken daarna kwamen mensen echt met hun telefoon foto’s laten zien hoe de tulpen er nu nog bijstonden. Wij adviseerden: “Doe de bol in de tuin of plantenbak, dan heb je er nog jaren plezier van”. Maar het belangrijkste is dat wij op De Aert groen bezig zijn.”

Heb je een marketingkalender bedacht voor evenementen?

“We zijn een kleine BIZ met een beperkt budget, dus we houden het low profile. Het meeste geld gaat op aan de feestverlichting en aan de hanging baskets. We hebben wel plannen voor evenementen zoals Moederdag en Vaderdag. Ook hebben we contact met Stichting Wijkoverleg Statenkwartier die een wijkfeest op het Frederik Hendrikplein organiseren op 15 september. Dit wijkfeest omvat activiteiten voor kinderen overdag en voor volwassenen in de avond. Wij hebben hen ook uitgenodigd voor de ALV zodat ze hun plannen kenbaar kunnen maken en ook de ondernemers uit de straat kunnen ontmoeten en hen zo mogelijk bij dit evenement betrekken.”

Wat zijn de actuele uitdagingen voor de BIZ?

“Onze straat heeft 26 leden, en die betalen ook voor alle hanging baskets op het hele Frederik Hendrikplein (= gemeentegrond: geen winkel te bekennen). Daar zit 1 lid die bij onze BIZ hoort. Samen met De BIZ van de Frederik Hendriklaan vormen wij een doorlopend bloemenlint door het winkelgebied De Fred (De Fred zijn de winkelstraten Frederik Hendriklaan, Willem de Zwijgerlaan, Statenlaan en als begin de Aert van der Goesstraat). Voor onze BIZ loopt deze gedeeltelijk over gemeentegrond; Het Frederik Hendrikplein.”

“We hebben de gemeente gevraagd of we de kosten voor de hanging baskets op het Frederik Hendrikplein/gemeentegrond kunnen delen. Dit zou eerlijker zijn, aangezien die kosten voor ons een aanzienlijke post is. Ik heb een e-mail gestuurd naar de Griffie van B&W. Helaas is de wethouder door zijn staf onjuist geïnformeerd en geadviseerd en we ontvingen een antwoord dat niet relevant was. Gelukkig zijn wij in de omstandigheid met het komend bezoek van de wethouder een en ander duidelijk ter plekke uit te leggen. Wij verwachten veel van dit bezoek en onderhoud.”

Heb je nog andere punten waar het bestuur mee bezig is?

“We zijn nu bezig met het organiseren van de Algemene Ledenvergadering (ALV) op 29 mei aanstaande. Het is belangrijk om verantwoording af te leggen over de financiën en te bespreken wat er speelt binnen de BIZ. Ik heb iedereen uitgenodigd om agendapunten in te dienen. Het is spannend, want dit is mijn eerste ALV in deze hoedanigheid, maar ik ben er zeker van dat het goed zal verlopen.”

“Daarnaast hebben we nog heuglijk nieuws: Het Statenkwartier geeft samen met het magazine LEVEN een speciaal nummer uit over de wijk. Alle BIZzen in de wijk worden gecontacteerd en samen maken wij een schitterende glossy over het Statenkwartier en zijn winkels!”

We bedanken Axel en zijn team voor het openhartige gesprek en hun inzet voor de BIZ Aert van der Goes. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk en we kijken uit naar hun toekomstige initiatieven. Tot de volgende keer!

Deel dit bericht:

Meer berichten

De voordelen van een BIZ

In Nederland worden steeds vaker Bedrijveninvesteringszones (BIZ) opgericht. Deze zones bieden tal van voordelen voor lokale ondernemers en de gemeenschap als geheel. Een van de