Interview met Michael Branth, Voorzitter BIZ Bankastraat

In dit interview spreken we met Michael Branth, de enthousiaste voorzitter van de BIZ Bankastraat en eigenaar van Café Banka. Michael vertelt ons over de totstandkoming van de BIZ, zijn visie op samenwerking tussen de ondernemers in de straat, en de uitdagingen die zij tegenkomen. We bespreken de kracht van het collectief, de voordelen van een BIZ en de plannen voor de toekomst van deze charmante straat in Den Haag.


Kun je ons vertellen hoe de BIZ Bankastraat tot stand is gekomen en wat het proces was?

In het begin is er veel werk gestoken in het praten met collega ondernemers en het opzetten van de BIZ. Met de steun van de gemeente hebben we mooie stappen kunnen maken en veel bereikt. 

Het is vooral leuk om nieuwe initiatieven zoals een BIZ op te starten, en de komende tijd gaan we enkele punten die gepland staan weer verder oppakken. Het is een uitdagend, maar vooral inspirerend proces waar we volop mee bezig zijn om zo de straat verder te laten groeien.

Hoe is het idee voor de BIZ ontstaan?

Drie jaar geleden heb ik Café Banka overgenomen en ben toen begonnen met de verbouwing, midden in de COVID-periode. Vrij snel werd duidelijk dat er weinig samenwerking was tussen de ondernemers in de straat; iedereen leek op zijn eigen eilandje te zitten. Vanuit een marketingperspectief ontstond het idee dat de Bankastraat als geheel sterker zou staan dan de individuele zaken alleen. Door gesprekken met verschillende ondernemers en het opstellen van een gezamenlijk plan, werd het idee voor de BIZ geboren.

Hoe werk je samen met andere ondernemers in de straat?

We hebben een klein maar betrokken team van ondernemers in het bestuur, zoals Gerard Nijenbrinks van lunchroom Limoncello, Jochem van Gransjean Wijnen & Delicatessen, en Ankie van Reisbureau TravelXL. Het is een kleine straat met een bescheiden budget van 20.000 euro per jaar, maar ik zie het als een investering van 100.000 euro over vijf jaar. We willen de straat aantrekkelijker maken en meer bezoekers trekken. Het gaat erom de Bankastraat op de kaart te zetten, of dat nu is door kerstverlichting, evenementen of andere initiatieven.

Wat zijn enkele uitdagingen waar jullie mee te maken hebben?

De straat is rustiger geworden, vooral nu we enkele belangrijke winkels hebben verloren, zoals de Exotenhof, één van de bekendste groenteboeren van Den Haag. Er is ook een reformwinkel weggegaan. Het is een uitdaging om nieuwe ondernemers aan te trekken, vooral kledingwinkels, die zich niet zomaar in deze straat willen vestigen. Het doel is om de straat levendig te houden en meer bezoekers te trekken.

Wat zijn de plannen met het BIZ-budget?

We hebben al geïnvesteerd in kerstverlichting en zijn bezig met de planning voor evenementen, hoewel dat voor volgend jaar zal zijn. Het budget is beperkt, dus we moeten slim omgaan met de middelen die we hebben. Het idee is om de straat mooier te maken, bijvoorbeeld door groenvoorzieningen zoals plantenbakken aan de lantaarnpalen.

Welke voordelen zie je in het collectief werken binnen de BIZ?

Als collectief sta je sterker, zowel richting de gemeente als andere organisaties, zoals bewonersverenigingen. Het is niet meer “ik als Michael van Café Banka”, maar “Wij als BIZ Bankastraat”. We kunnen als groep veel meer bereiken. Dit geeft ons ook meer invloed bij de gemeente, bijvoorbeeld wanneer we een wethouder uitnodigen voor een rondleiding door de straat.

Hoe reageren de bewoners en ondernemers op jullie initiatieven?

De reacties zijn overwegend positief. Veel ondernemers doen actief mee aan de BIZ, al is het soms lastig om iedereen enthousiast te krijgen. Sommige ondernemers zien niet direct het nut van bepaalde initiatieven, maar uiteindelijk profiteren we er allemaal van als de straat aantrekkelijker wordt en meer bezoekers trekt.

Hoe belangrijk is samenwerking met andere straten of organisaties?

Dat is zeker iets wat op mijn planning staat. Hoewel er op dit moment nog geen actieve samenwerking is met andere straten of organisaties, biedt dit zeker mogelijkheden voor de toekomst. Door als collectieven samen te werken, zouden we sterker kunnen staan en kosten kunnen besparen. Denk aan het gezamelijk inkopen van planten of feestverlichting. Dit is iets om in de toekomst verder te verkennen. Samen sta je sterker en kun je kosten besparen. 

Maken jullie gebruik van subsidiemogelijkheden voor de BIZ?

Ja, we hebben bijvoorbeeld subsidies aangevraagd voor de eindejaarsfeestverlichting en voor het kunnen voldoen aan onze administratieve verplichtingen. Daarnaast zijn er andere mogelijkheden, zoals evenementen- en jaarsubsidies. We hebben maar een klein budget, dus elke subsidie die we kunnen binnenhalen is welkom en helpt ons enorm om de straat verder te ontwikkelen.

Hoe zie je de toekomst van de Bankastraat en de BIZ?

We hebben de taak om ervoor te zorgen dat de BIZ over vijf jaar succesvol is gebleken en dat de ondernemers tevreden zijn. Het doel is om de straat levendig en aantrekkelijk te maken, zodat zowel bewoners als bezoekers hier graag komen. Het vergt tijd en inzet, maar ik ben optimistisch dat we samen mooie stappen kunnen zetten!


Deel dit bericht:

Meer berichten

De voordelen van een BIZ

In Nederland worden steeds vaker Bedrijveninvesteringszones (BIZ) opgericht. Deze zones bieden tal van voordelen voor lokale ondernemers en de gemeenschap als geheel. Een van de