Smart Shopping organiseert projecten voor winkelgebieden en ondernemers.

Projecten voor winkelgebieden

Veel winkelgebieden in Den Haag zijn georganiseerd als BIZ of een andere vorm van een collectief. Smart shopping stimuleert winkelgebieden om te professionalieren en te innoveren. Besturen ontzorgen is hierbij een belangrijk onderdeel. Ondernemers die actief zijn in het bestuur doen dit tenslotte naast het fulltime runnen van een winkel. Smart shopping biedt op verschillende manieren oplossingen en inspiratie, zoals:

  • Inspiratiesessies en workshops
  • Ontwikkeling identiteit en positionering
  • MarketingBoost:
    de vertaling van een positionering op papier naar een gedragen plan en concrete marketingacties
  • Pitchwedstrijd voor winkelgebieden en creatieve bureaus.
    Een nieuw concept om nog meer leuke activiteiten in de winkelstraten terug te zien. Winkelgebieden en creatieve bureaus zijn twee avonden samengekomen. De eerste avond hebben winkelgebieden gespresenteerd wat hun gebied uniek maakt en waar ze behoefte aan hebben voor event op activiteit. De tweede avond hebben de creatieve bureaus hun ideeen gepitcht. Bijna alle winkelgebieden maakten dezelfde avond een keuze met welk bureau zij in zee gaan. De matches zijn beloond met financiele bijdrage vanuit het Haags Retailpunt.
  • Samenwerking met Denhaag.com.
    Winkelgebieden hebben een eigen pagina op het platform denhaag.com. Samen met The Hague Marketing is er sinds 2015 een succesvolle strategie voor contentmanagement. De content online is op diverse kanalen versterkt en er is een netwerk ontstaan tussen de winkelgebieden en de marketingstichtingen.
  • Smart parking
  • Smart Data

Projecten voor ondernemers

Veel (lokale) retailers hebben behoefte aan kennis, advies en oplossingen voor hun runnen van hun onderneming en met name het integreren van online en offline. Smart shopping speelt hierop in door het opzetten van verschillende pilot projecten. De projecten bieden tientallen ondernemers in Den Haag de kans om hun vaardigheden te ontwikkelingen en de juiste keuzes te maken voor het ontwikkelen van een online strategie. De overkoepelende doestelling is om schaalbare oplossingen te ontwikkelen voor lokale retailers. Het programma smart shopping is hierin vooral de katalysator en verbinder om de markt te stimuleren oplossingen aan te bieden. We werken samen met partners zoals startups, kennisinstellingen en koplopers op het gebied van IT. Het netwerk van partners groeit en ontwikkelt zich continu. Een overzicht van de projecten:

  • Pilot met Google: online strategie voor lokale retailers
    
Na een inspiratiesessie zijn 12 ondernemers geselecteerd voor de pilot. Zij volgen een intensief traject waarin zij samen met het Google, het Haags Retailpunt en partners aan de slag gaan met hun online strategie. Het doel is een Retail Roadmap ontwikkelen voor lokale retailers.
  • Social Media project met de Haagse Hogeschool

    100 studenten begeleiden 25 ondernemers met hun social media strategie. Een succesvol project waarin zowel studenten als ondernemers zich ontwikkelen en van elkaar leren.
  • Uitrol van startup GetOn: hoe scoor je als winkel online?
    Tijdens de KvK Hackathon in september 2015 heeft Smart Shopping de uitdaging voorgelegd aan 200 deelnemers: ontwikkel een tool waarmee we lokale retailers helpen met hun online vindbaarheid. GetOn was de winnaar en heeft inmiddels de tool ontwikkeld en uitgerold.
  • Store of the future

    Nieuwe technologieen in de winkel worden steeds belangrijker. Samen met partner Q&A is daarom het project ‘Store of the Future Den Haag’ ontwikkeld. Denk aan interactieve projecte, digitale passpiegels en virtual reality. Bij 11 winkels in de binnenstad van Den Haag zijn in oktober en november 2017 innovaites getest. Er zijn diverse events en tours georganiseerd om zoveel mogelijk ondernemers en geinteresseerden te inspireren. Klik hier voor meer informatie.