Haags Retailpunt
Ter ondersteuning van Haagse winkelgebieden en om hen te helpen verder te professionaliseren, stelt de Gemeente Den Haag via het Haags Retailpunt een budget beschikbaar waar Haagse BIZ-en aanspraak op kunnen maken. Dit budget is bedoeld als cofinanciering en is specifiek beschikbaar voorde afname van het Pakket Marketing Ondersteuning.
Doel van Marketing Ondersteuning
Marketing omvat specifieke activiteiten en technieken om de strategie van een winkelgebied te ondersteunen en te promoten. Een winkelgebied moet streven naar een levendige, veilige en aantrekkelijke bestemming die zowel lokale bewoners als bezoekers aantrekt en vasthoudt. Door effectief gebruik te maken van reclamecampagnes, digitale platforms en sociale media, kunnen winkelgebieden aantrekkelijker worden en meer bezoekers aantrekken, wat uiteindelijk bijdraagt aan een sterke lokale economie en een duurzame groei van het winkelgebied.
Inhoud van het Pakket Marketing Ondersteuning
Het Pakket Marketing Ondersteuning helpt de visie van een winkelgebied te realiseren door middel van allerlei gezamenlijke campagnes, zoals:
• Reclamecampagnes: Gezamenlijke marketingacties om de zichtbaarheid van het winkelgebied te vergroten.
• Website/App: Ontwikkelen en onderhouden van digitale platforms om informatie te verstrekken en bezoekers aan te trekken.
• Sociale Media: Gebruik van blogs, video’s en vlogs om het winkelgebied te promoten en een sterke online aanwezigheid te behouden.
We bepalen welke social-media kanalen er ingezet worden om de doelgroep van het winkelgebied te bereiken. We zetten een marketingkalender op en stellen de hashtags vast van het winkelgebied. Daarbij bepalen we wat er nodig en haalbaar is op het gebied van contentcreatie.
Wij zetten een contentkalender op voor een gestage stroom aan berichten die inspelen op seizoensgebonden evenementen en speciale promoties binnen het winkelgebied.
Wij ontwikkelen en plaatsen consistente social media content op platforms zoals Instagram, Facebook en LinkedIn. Dit kan bestaan uit:
Wij zetten gerichte online advertentiecampagnes op via Google Ads en social media platforms om bezoekers in specifieke doelgroepen aan te trekken. Wij richten ons op campagnes die zich focussen op inwoners van Den Haag, toeristen of specifieke leeftijdsgroepen.
Wij gebruiken geografische targeting om advertenties te richten op mensen in de directe omgeving van het winkelgebied en omliggende wijken.
We targeten onze advertentie op nieuwe bewoners in de buurt en heten ze welkom. We promoten het winkelgebied en laten ze zien wat het aanbod is .
Wij verbeteren de gebruiksvriendelijkheid en het design van de bestaande websites van de winkelgebieden. Dit omvat o.a.:
Wij organiseren fotoshoots voor lokale winkels en de omgeving van het winkelgebied. Wij focussen op aantrekkelijke beelden van winkels, evenementen en de algehele sfeer van het gebied.
Wij gebruiken deze foto’s om visueel aantrekkelijke content te creëren die kan worden ingezet op de website, social media kanalen en in promotiemateriaal.
Wij organiseren fotoshoots voor lokale winkels. Wij focussen op aantrekkelijke beelden van winkels / de ondernemer in de winkel / de producten etc. Deze foto’s kunnen gebruikt worden voor social-media en voor de website van het winkelgebied.
Het is mogelijk om meerdere keren per jaar in het gebied foto’s te maken. Zo is er door het jaar heen voldoende content beschikbaar. We leveren hier een plan bij zodat elke onderneming jaarlijks een X aantal keer gefotografeerd is.
Video-productie: Wij maken korte, dynamische video’s die kunnen worden gebruikt op Instagram Reels, TikTok en Facebook Stories. Deze video’s richten zich op:
Storytelling: Wij gebruiken video’s om verhalen te vertellen, bijvoorbeeld over het winkelgebied zelf, de geschiedenis ervan, of het unieke karakter van de lokale winkels
Een brandbook vertelt het verhaal van het winkelgebied, van A tot Z. Het beschrijft het gebied in woord en beeld, helemaal in de stijl en toon. Zodat het voor iedereen die met jouw merkidentiteit werkt (of gaat werken) duidelijk is waar het winkelgebied voor gaat en staat. Een brandbook verwoordt en verbeeldt de kern van het winkelgebied. Een brandbook is de verzameling van visie/ missie/ visuele uitingen en de toepassing daarvan samengevat in één inspirerend en sturend document.
Wij evalueren de huidige visuele identiteit van het winkelgebied, inclusief logo, kleurenpalet en typografie. Indien nodig passen wij de huisstijl aan of vernieuwen deze om ervoor te zorgen dat de visuele identiteit consistent, modern en aantrekkelijk is voor zowel bewoners als bezoekers.
Mocht het logo van de BIZ verouderd zijn of niet meer aansluiten bij de huidige uitstraling van het gebied, dan ontwerpen wij een fris, nieuw logo dat de kernwaarden van het winkelgebied weerspiegelt.
Wij ontwerpen posters en flyers die in het winkelgebied kunnen worden opgehangen. Dit materiaal gebruiken we voor het promoten van speciale acties, evenementen of seizoensgebonden campagnes. Wij zorgen ervoor dat de posters visueel aantrekkelijk zijn en passen bij de branding van het winkelgebied.
Wij coördineren het drukwerk en zorgen voor de distributie van posters naar relevante locaties binnen het winkelgebied, zoals etalages en informatiepunten.
Ondernemers worden getraind om op de juiste manier om te gaan met Instagram. Zij leren wat de mogelijkheden zijn en hoe zij indirect het winkelgebied kunnen promoten door met de eigen onderneming meer zichtbaar te zijn in de straat.
De camera van de mobiele telefoon wordt steeds beter. Je leert wat de mogelijkheden zijn met de mobiele camera en hoe je dit kunt inzetten om perfecte foto’s te maken van jouw onderneming en winkelgebied. Uiteraard om zelf te gebruiken in promotionele uitingen op social-media, website en drukwerk.
Canva is een ontwerp programma welke je, wanneer je dit goed weet te gebruiken, kunt inzetten voor het ontwerpen van flyers/ posters/ coupons/ banners etc. Je leert wat je met Canva kunt doen en hoe je de huisstijl van jouw onderneming en het winkelgebied kunt verwerken in jouw ontwerpen.
Wij bieden proactieve ondersteuning en advies aan de BIZ-en over het verbeteren van hun digitale marketingstrategie. Wij blijven op de hoogte van de nieuwste trends in social media, digitale marketing en lokale winkelmarketing om te zorgen dat de winkelgebieden relevant blijven.
Wij starten met een grondige analyse van elk winkelgebied dat gebruik maakt van het Pakket Marketing Ondersteuning. Samen met de betrokken partijen identificeren we hun belangrijkste doelstellingen, zoals het verhogen van de online zichtbaarheid, het aantrekken van meer bezoekers en het versterken van de lokale winkelbeleving.
Wij voeren een uitgebreide analyse uit van de belangrijkste doelgroepen van het winkelgebied om te begrijpen wie de bezoekers zijn en welke kanalen het beste aansluiten bij hun gedrag, zoals leeftijdsgroepen en hun voorkeuren voor online platforms.
Wij bestuderen concurrerende winkelgebieden en hun aanpak om te bepalen waar er kansen liggen voor unieke positionering en visuele aantrekkelijkheid.
Op deze pagina worden verschillende mogelijkheden weergegeven om het marketingbudget in te zetten. Dit zijn suggesties. Uiteraard is een eigen invulling ook mogelijk.
Voorwaarden
➢ Haagse BIZ-en behorende tot de hoofdwinkelstructuur.
➢ Gemeente Den Haag (afd. DSO Economie) stelt het budget beschikbaar. Het Haags Retailpunt organiseert de intake en administratie van het Pakket Marketing Ondersteuning.
➢ De BIZ kan een offerte met aanvraagformulier sturen naar het Haags Retailpunt ter goedkeuring. Het Haags Retailpunt beoordeeld de aanvraag en offerte of deze in aanmerking komt voor het Pakket Marketing Ondersteuning waarna er een inkoopordernummer volgt, hiermee kan de factuur ingediend worden richting gemeente.
➢ Het staat de BIZ vrij om zelf een bedrijf te kiezen en in te zetten voor de marketingondersteuning.
➢ De gemeente draagt maximaal 50% bij tot een maximum van €2.000,- excl. BTW per BIZ. Het betreft een cofinanciering waarbij de BIZ de overige 50% zelf bijdraagt.
➢ BIZ-en die starten of in een verlengtraject zitten en zodoende een kwartiermaker hebben aangewezen, kunnen geen aanspraak maken op het Pakket Marketing Ondersteuning.
Haags Retailpunt
Het Haags Retailpunt ondersteunt de besturen graag door mee te denken over de verschillende mogelijkheden van de inzet van de diverse marketingstrategieën. Door deze samenwerking streven zij ernaar om van elk winkelgebied een levendige en succesvolle bestemming te maken voor zowel lokale bewoners als bezoekers.
Het Pakket Marketing Ondersteuning betreft een cofinanciering waarbij de BIZ de overige 50% bijdraagt. Om gebruik te maken van het Pakket Marketing Ondersteuning kan de BIZ contact opnemen met het Haags Retailpunt via info@haagsretailpunt.nl, welke een aanvraagformulier met de nodige uitleg zal toezenden. Het staat de BIZ vrij om een zelfgekozen bedrijf in te zetten. De BIZ kan het aanvraagformulier met de bijbehorende offerte van het gekozen bedrijf zenden naar het Haags Retailpunt met een totaalbedrag van maximaal €4.000,- excl. BTW waarvan de gemeente Den Haag 50% zal vergoeden.